Sunday 19 February 2012

Kami BFF !!! (1)(2)


1   
Walawei, mana laa pulak si Qery ni. Dah nak menopause aku tunggu, tak muncul-muncul. Semalam bukan main excited nak pegi, ni tak muncul-muncul pula.”mulut Qyfa terkumat-kamit membebelkan seseorang.

“Oii bapak kau jadik ultraman!!”latah Qyfa.

“Bengong punya budak. Main sergah-sergah orang. Apa tak cukup kasih sayang  ke?”serang Qyfa kepada makhluk Tuhan yang telah mencuakkannya tadi.

‘Macam mana pulak ek aku tak perasan mamat sekor ni? hilang kemachoan aku bila terlatah ni. Ishh…..’desis hati Qyfa.

Wei, kau punya angan-angan dah sampai mana? Korea? Jumpa Super Junior tak? Aku rasa mesti tak kan. Sebab diorang dah sampai sini. Excited seh aku…”sengih Qhairy lebar.

‘Aku rasa kalau tak kat khalayak ramai ni mesti dia dah terkinja-kinja……….’ Tak sempat Qyfa menghabiskan ayatnya, Qhairy dah melompat-lompat macam monyet tak mandi seminggu. Eh, monyet mandi ke? What ever laa. Yang penting mana kau nak sorok muka ni? Kat tiang ni muat tak? Malu siot. Apasal laa pulak mamat ni buat show tak rasmi ni. Uissshhh, semua awek dan balak ni tengok laa, confirm kemachoan aku luntur 10.99 % ni.

Wei, yang kau main sorok-sorok belakang tiang ni kenapa? Apa kat Johor tu tak cukup tiang ke, sampai main sorok belakang tiang kat PJ ni? Tak pe nanti aku suruh papa buat tiang kat depan kelas kita tu banyak-banyak eh.” Qhairy tak habis-habis menyengih. Aiseh, dia dah jadik model ubat gigi ke apa?

“Kalau kau tak merepek tak sahkan. Dah laa datang lambat. ”muncung Qyfa panjang seinci takkan panjang sedepa pulak. Menipu namanya tu. Isshhh, takkan laa Syarifah Aqyfah merajuk? Tak boleh jadi ni. Mau aku tua sebelum waktu. Choppp!! Actually aku nak buat mamat ni suspen sikit……hehehehehe….tanduk Qyfa sudah muncul. Kalau bab sakat orang dialah johan…even nama dia bukan johan pun. Alamak, apa sebut-sebut nama johan skema tu. Kang mati tersedak pulak dia aku menyebut nama dia tak sudah ni. Tak jumpa lagi laa mamat skema tu naik sekolah nanti. Oh my Gucci, aku rindu dia ke. Sampai dah pikir nak jumpa dia naik sekolah nanti. Qyfa, stop thinking about mamat skema tu. Karang tak pasal-pasal cerebrum aku bleeding memikirkan such a waste thing ni.  Kejap, asal aku tengok muka abang aku ni dah bertukar jadi muka johan ni. Tidak!!’Qyfa dah menggeleng kepalanya laju.

“Alaa..Qyfa takkan merajuk kot. Aku lambat bangun laa tadi. Mak Fatty tak kejutkan aku laa. Pastu on the way nak datang sini jam laa pulak. Kau tau laa kan Super Junior datang Malaysia. Mesti laa ramai orang. Sori laa beb….” Resah dia dibuatnya melihat menggelengkan kepalanya tanpa henti. Karang ada pulak adik aku ni teleng tak pasal-pasal.

Qyfa yang dah kembali ke alam realiti usai dia melihat muka abangnya yang berdiri di depannya tu kembali ke muka yang sebenarnya. Qhairy tengah buat muka satu sen. Tak laku laa wei…satu sen mana boleh guna lagi. Dah dilupuskan dah pun. Kalau ikut hati aku, kau pun aku nak lupuskan. Oiittttstop Qyfa! dia satu-satunya sibling kau, takkan kau nak lupuskan dia pulak? urmmm…tak boleh tak boleh. Ishhh…aku kan nak memainkan dia jek. Tak ada niat pun nak lupuskan dia. Syed Qhairy, aku sayang dia wei. Abang aku tu, kembar lagi.

“Qyfa dah laa tu. Tak habis-habis dengan angan-angan dia tu. Super Junior dah datang Putrajaya ni pun berangan lagi. Jomlah chop tempat. Boleh dapat depan lagi ni. Orang belum ramai, kan bab menyelit kita terror. Sebab kita dah biasa menyelit macam masa kat dalam perut mama kan, sampai boleh tiga menyelit…………”terhenti omelan Qhairy.

“Arwah pun minat Super Junior tau. Qery start minat Super Junior ni pun dari dia laa..”sambung Qhairy lagi. Suasana tetiba menjadi sunyi.

‘patutlah aku pun minat Super Junior. Rupa-rupanya Qyfa pun minat sama. Kita memang confirm kembar dik, rindunya aku kat kau even aku tak pernah face to face dengan kau. Moga kau aman di sana dik. AL-FATIHAH disedekahkan kepada arwah adik kembar mereka, Syarifah Syaqifah.’ Kelihatan air matanya tergenang di tubir matanya.

“Qyfa, sori laa. Aku tak sengaja buat kau nangis.”

“Ek eleh, poyo laa pulak mamat ni. Bila masa pulak aku nangis? Tak macho laa aku. Dah jom laa gerak pegi depan tu. Dah laa kaki aku dah semut-semut tunggu kau lama sangat. Kebas sudah tau.”

Sori laa sweety, aku tak sengaja. Even ada lagu ‘sorry seems the hardest word’, tapi masok kali ni, entah berapa kali aku say sori kat kau hari ni tau, sori okey.” mereka berjalan beriringan menuju ke pentas utama. Cepat-cepat Qyfa mengelap air mata yang ditahan sejak tadi  mengalir di pipi. Seriously, aku rindu kau dik, tapi aku tau aku takkan dapat jumpa kau sampai bila-bila. Dapat mengadap mamat sekor ni pun dah cukup baik, at least aku still ada abang kan…



********

2




Pabila bercinta dan dicinta cari cinta
cinta mega….biar cinta jadi fenomena…
tertusuk dadaku panahanmu panahanku hak milikku..
biar panahku terus disitu….
Dengan suara yang tersedia sumbang sejak azali lagi, Qyfa menyumbangkan suaranya di pagi sabtu tu. Dah laa pitching pun ke laut.
“Amboi ceria giler minah ni Mak Fatty. Salah bantal ke apa? Selalunya, pepagi kalau mulut tu tak muncung tak sah.”
“Mama, tengok abang ni suka sakat orang.”ngadu Qyfa melihatkan mamanya yang sedang menuruni tangga bersama-sama…..confirm laa bersama my dear papa…takkan papa orang lain pulak kan..
“Qery, suka sangat suka kacau adik ni. Lagi satu tak baik tau panggil Mak Timah tu Mak Fatty. Kan dia tu kurus, bukannya gemuk pun.”
“Alaa, mama ni. Macam laa tak tau. Saje jek nak marah Qery depan Qyfa. Minah ni kan suka tengok mama marah Qery.” Qhairy mencebikkan bibirnya. Gaya macam budak perempuan umur tiga tahun yang tak dapat lollipop.
“Tau tak pe. Qyfa rasa macam dapat durian runtuh berkali-kali bila Qery kena marah.”sengih Qyfa.
“Mak Fatty jomlah melantak sekali!”jerit Qyfa. Papanya yang diam dari tadi hanya tersengih melihat kerenah anak-anaknya. Anak lelaki kuat mengadu. Yang anak pompuan sorang ni pulak brutal giler.
“Qyfa, tak baik tau panggil Mak Timah macam tu. Ni Qery laa, kan Qyfa dah terikut-ikut.”
“Mama ni Qery pulak. Qyfa yang ikut sape suruh! papa tengok mama ni. Salahkan Qery pulak.”adu Qery.
“Macam pompuan kuat ngadu. Mesti chromosome X Qery ni terlebih kan mama? Tu yang nampak macam pompuan je kan papa.”ejek Qyfa sambil menjelirkan lidah kepada Qery.
“Qyfa!!!!!”bergema Villa Q itu dengan jeritan anak lelaki Syed Qazreel.
“Ya ALLAH, pecah eardrum Mak Fatty dengar Qery menjerit.”Entah bila Mak Fatty muncul. Tetibe jek ada kat sebelah aku. Bukan main lama dia nak sampai kat meja makan ni. Apa jauh ke dari dapur ke sini? Sejak bila pulak papa besarkan rumah. Setahu aku tak ada pulak renovation. Ishhh, confius aku.
“Mak Fatty dari tadi Qyfa panggil ajak makan sekali baru sekarang sampai. Ishh, Mak Fatty ni. Highway ada lalu jalan jauh. Tulah sebab lambat sampai.”sakat Qyfa.
“Yang kau ni asal tetibe gelak macam tak gelak setahun? tak boleh berhenti.”soal Qyfa.
“Tak. Aku rasa kelakar bila Mak Fatty cakap eardrum. Dulu cakap gegendang telinga.”terkekeh-kekeh Qery ketawa.
“Aku tak rasa kelakar pulak. Okey apa ada improvement. Kan sekarang english education sangat penting. Tu yang aku ajar Mak Fatty speaking sikit-sikit. Daripada kau speaking berterabur.”ejek Qyfa.
“Ishh. Kamu berdua ni tak habis-habis bergadoh. Tak sudah-sudah.”baru sekarang papa bersuara.
“Qyfa laa yang cari pasal dulu, papa”
“Qery yang buat orang sakit hati.” Kata Qyfa tak nak mengaku kalah.
“Dah lah. Tak payah gadohsebab Mak Fatty.”sampuk Mak Fatty selamba.
“Sempoi laa Mak Fatty,”saing Qyfa dan Qery bersuara.
“Tengok mama, Mak Fatty tak kisah pun kitaorang panggil dia Mak Fatty.”Qery mengangkat keningnya. Konon macam Ziana Zain laa tu. Terlebih perasan sudah.
“Mak Timah ni sukabackup diaorang. Nanti diaorang naik tocang.” suara mama tak puas hati. Heheheh….jeles laa tu tak ada orang nak backup dia.
“Mama, sejak bila rambut kiteorang panjang kena bertocang bagai ni. Rambut Qyfa paras bahu ni pun pendek lagi, tak boleh nak ikat tocang. Lagi laa rambut anak campuran mama ni.”
“Oiit. Asal aku jek anak campuran, kau pun sama kan, mix melayu-arab.”
mix yang tu memang laa. Kau ada mix tambahan sebab kau gen laki campur sikit gen perempuan,”balas Qyfa selamba.
“Tak habis lagi ke? kan depan rezeki ni tak baik bergadoh. Dah lepas ni papa dengan mama nak pergi rumah granny. Korang kena tinggal, sebab papa nak bawak mama pergi honeymoon. Nak ikut hantar papa dengan mama kat airport cepat siap”
“Papa!!nak ikut papa, tak nak hantar kat airport jek.”Qyfa dan Qery bersuara.
“No way. Both of you must stay here. Tengokkan butik mama tu.”balas mama bagi pihak papa. Diaorang dah punberlalu menaiki tangga. Nak kemas barang laa tu. Tak puas hati ni. Dah laa diorang pegi jalan tak ajak, pastu kena pulak jaga butik mama. Kalau dapat jejalan jugak tak pe. Ni cuti sekolah kena keje. Huhuhu….
Cepat-cepat Qyfa dan Qery menaiki tangga, mengejar langkah papa dan mama mereka.
“Papa, boleh laa nak ikut. Kiteorang janji tak gadoh-gadoh lagi.”pujuk Qyfa.
“A’ah papa, Qery pun sama. Qery janji jadik budak baik lepas ni. Dah laa lama tak visit granny kat Korea. Rindu laa kat granny, Uncle Am, Qaisy dengan Qaseh.”beria-ria Qery menyebut nama sedara- mara dia.
“I’m sorry dear. The answer is still no.”balas papa.
“Alaa..papa, boleh laa.”
“Nope. Korang tak boleh ikut. Korang dah tengok Konsert Super Junior sampai dua kali, cukuplah. Takkan nak cari diorang kat sana lagi.”balas mama pula.
“Mana ada kiteorang nak carik grup SuJu kat sana. Kiteorang memang rindu kat granny dengan family kat sana laa.”balas Qyfa.
“Alalalala…macam laa mama baru kenal korang. Mama yang lahirkan korang. Mama tau apa yang kat dalam kepala korang. Kalau tak sebab grup SuJu, tak adanya korang beria-nak ikut kan.”
“yelah, mama betul.Still tak boleh ikut ke ni.”Qery buat muka kesian.
“Nope. Korang nak SPM kan tahun ni. Tinggal berapa bulan jek ni. After SPM, papa janji kalau korangnak tinggal dengan granny kat Korea tu pun boleh.”janji papa.
“Betul, papa” ceria giler muka dua beradik tu bila papa menganggukkan kepalanya. Tak payah pujuk dah. Hehehehe…duduk Korea bestnya. Potensi untuk jumpa artis Korea tinggi ni.Huh..yelah tu…orang korea pun susah nak jumpa diorang. Takkan kiteorang sesenang jek nak terserempak dengan diaorang. Tak apa laa. Yang penting berada di bumi Korea. Yipppeeeee……..
 *******













 






















No comments:

Post a Comment